This page requires a JavaScript-enabled browser
Instructions on how to enable your browser are contained in the help file.
Almindelig teknisk prøve 2025-05-24
1.
Hvis et fasemoduleret (PM) signal modtages med en FM-detektor, vil lyden blive spids, d.v.s. tonehøjden er irriterende skarp. Hvorfor?
a) Modtageren undertrykker de lave toner
b) Fasemodulation kan ikke modtages på en FM-modtager
c) FM-modtagerens udgangssignal er proportional med frekvenssvinget
d) Fasemodulerede signaler er amplitudeafhængige
2.
Hvad er karakteristisk ved et symmetrisk firkantsignal uden jævnspændingskomponent?
a) Det forstærkes bedst i en forstærker opbygget med vacuumrør
b) Det har samme spids- og effektiv-værdi
c) Det består kun af en grundfrekvens
d) Det har meget lavt indhold af harmoniske signaler
3.
Diagrammet viser et FET-transistorkredsløb. Hvad sker der med strømmen gennem modstanden R, hvis modstandsværdien for R halveres?
a) Den forbliver næsten uændret
b) Den skifter retning
c) Den bliver væsentlig mindre
d) Den bliver væsentlig større
4.
Hvad er betegnelsen for kredsløb, som anvendes i strømforsyninger for at opnå en stabil udgangsspænding, ved forskellig strømbelastning?
a) En strømregulator
b) Et stabiliseringskredsløb
c) Et spændingsfilter
d) En strømfilter
5.
Hvad sker der bl.a., når man øger modulationsindex'et?
a) Båndbredden for senderens frekvensmodulerede spektrum øges
b) Der opstår parasitsvingninger i senderens udgangstrin
c) Temperaturen falder i senderens sidste trin
d) Strømforbruget i senderens udgangstrin stiger
6.
Hvilket formål tjener det at anbringe en antennetuner imellem antenne og antennekablet?
a) At opnå et stort SWR-forhold
b) At tune antennens resonansfrekvens
c) At øge impedansen i antennekablet mest muligt
d) At tilpasse antenneimpedansen til kabelimpedansen
7.
En vandret ophængt dipolantenne er forsynet med spærrekredse, så den kan benyttes på to frekvensbånd. Ændres de udsendte signalers polarisation, når frekvensen skiftes mellem de to frekvensbånd?
a) Ja, idet antennens fødeimpedans er forskellig ved forskellige frekvenser
b) Ja, polarisationen skifter fra højre til venstre polaritet på grund af ændret strømfordeling i dipolen
c) Nej, antennen har samme polarisation for begge frekvensbånd
d) Ja, der skiftes til lodret polarisation på det højeste frekvensbånd
8.
Hvad betyder ionosfærens D-lag for radiobølgers udbredelse?
a) Det afbøjer signaler med frekvenser over 30 MHz
b) Det har ingen afbøjningsmæssige egenskaber
c) Det forstærker udbredelsen af UHF signaler
d) Det giver anledning til kraftig fading for VHF signaler
9.
På et dykmeter konstateres resonans i en afstemt kreds ved at?
a) Strømmen stiger
b) Strømmen falder
c) Frekvensen stiger
d) Frekvensen falder
10.
Hvilken strøm måles, når selve amperemeteret A har en indre modstand på 0,1 ohm?
a) Ca. 2 A
b) Ca. 10 A
c) Ca. 1,66 A
d) Ca. 2,5 A
11.
En modtager (87,5-108 MHz) forstyrres af din 6-meter amatørstation. Hvad kan være årsag til denne forstyrrelse?
a) At jordledningen til din 6-meter amatørstation ikke er effektiv nok
b) At din 6-meter amatørstation udsender harmoniske af sendefrekvensen
c) At din mikrofon er defekt
d) At din antenne og FM-modtagerantennen er modsat polariseret
12.
Hvad forstås ved begrebet "blokering" i en modtager?
a) Modtageren er gået i baglås, da softwaren er "stået af"
b) Følsomheden nedsættes som følge af et kraftigt nabosignal
c) Syntesen låser, så modtagefrekvensen ikke kan flyttes
d) Syntesen låser til en anden station i båndet
13.
Må en radioamatør med et certifikat af kategori B benytte sin 2 meter VHF-radio under kortvarigt ophold i Tyskland?
a) Ja, men kun hvis de tyske myndigheder har meddelt tilladelse hertil
b) Ja
c) Nej
d) Ja, men kun hvis morseprøven er bestået
14.
Hvordan anvendes danske kaldesignaler i lande, der har tilsluttet sig CEPT-anbefaling T/R 61-01 - fx i Tyskland, som har præfiks "DL"?
a) Man skal anvende "/DL" efter dit eget kaldesignal
b) Man anvender blot sit eget kaldesignal
c) Man skal anvende "DL" i stedet for sit eget præfix
d) Man skal anvende "DL/" foran dit eget kaldesignal
This is more feedback!
This is the feedback!
feedback!
Back to Top