This page requires a JavaScript-enabled browser
Instructions on how to enable your browser are contained in the help file.
Almindelig teknisk prøve 2019-09-22
1.
Billedet viser et moduleret SSB (enkeltsidebånd) signal ved 2-tone test. Hvad kan vi sige om signalet?
a) Signalet er ikke moduleret
b) Signalet er korrekt moduleret
c) Signalet er overmoduleret
d) Signalet er undermoduleret
2.
Hvad forstår vi ved middelværdien af en sinusformet spænding?
a) Den største spænding, vi kan måle
b) Den spændingsværdi, der måles med et dykmeter
c) Middelsummen af alle øjebliksværdier i en hel periode, regnet med fortegn
d) Spidsværdien af spændingen ganget med 1,57
3.
Hvorfor bør man undgå et transistor forspændingsnetværk som det viste?
a) Fordi kollektorstrømmen er for afhængig af transistorens strømforstærkning og temperaturen
b) Fordi transistoren altid vil selvsvinge
c) Netværket kan ikke anvendes med NPN-transistorer
d) Fordi strømforstærkningen aldrig kan bliver større end 50
4.
Hvad er resonansfrekvensen for den viste kreds?
a) Ca. 13 MHz
b) Ca. 114 MHz
c) Ca. 17 MHz
d) Ca. 170 MHz
5.
Hvilke uønskede virkninger optræder, når driver-trinnet (DR) er meget ulineært, og PA-trinnet er bredbåndet?
a) PA-trinnet bliver overophedet
b) Der udsendes kraftige harmoniske signaler af grundfrekvensen
c) Der optræder frekvensustabilitet
d) Det har ingen betydning
6.
En modtager er forsynet med en indbygget strømforsyning, der får sin energi fra lysnettets 230 volt vekselstrøm.Hvad er strømforsyningens opgave?
a) At forsyne modtagerens kredsløb med en jævnspænding, hvor spændingen følger højttalersignalets styrke.
b) At forsyne modtagerens kredsløb med en stabil jævnspænding
c) At forsyne modtagerens kredsløb med en stabil vekselspænding
d) At forsyne modtagerens kredsløb med en jævnspænding, hvor spændingen følger det modtagne signals styrke
7.
En kortsluttet transmissionslinie er anvendt som resonanskreds. Den laveste resonansfrekvens er 50 MHz. Hvad er frekvensen af næste harmoniske, hvor impedansen er høj?
a) 150 MHz
b) 100 MHz
c) 75 MHz
d) Der er ingen
8.
Hvilken indflydelse har solen på ionosfærens evne til at reflektere radiobølger?
a) Solen har indflydelse på ionosfærens evne til at reflektere radiobølger med frekvenser under ca. 30 MHz
b) Solen har indflydelse på ionosfærens evne til at reflektere radiobølger med frekvenser over ca. 100 MHz
c) Solen har kun indflydelse for udbredelse af cirkulært polariserede signaler
d) Solen har ingen indflydelse på ionosfærens evne til at reflektere radiobølger
9.
Hvilket af de ionosfæriske lag ligger højest?
a) F2
b) F1
c) D
d) E
10.
Hvad anvendes et oscilloskop til?
a) Til at vise et elektrisk signals kurveform
b) Til at vise en senders squelch-indstilling
c) Til at vise en strømforsynings modulationsgrad
d) Til at vise et coaxialkabels bøjningsradius
11.
Hvordan kan en amatørradiosenders udsendte HF-signal forstyrre et musikanlæg, der ikke har en radiomodtager tilsluttet?
a) Det udsendte HF-signal kan indstråles i musikanlæggets overordnede rutediagram
b) Det udsendte HF-signal kan indstråles i musikanlæggets kontrollamper
c) Det udsendte HF-signal kan indstråles i musikanlæggets software
d) Det udsendte HF-signal kan indstråles i musikanlæggets forstærkerkredsløb via højttaler- eller lysnettilslutningen
12.
En tyverialarm, der sender og modtager på ca. 433 MHz, bliver ofte aktiveret, når man benytter en 2-meter FM-sender. Hvordan kan risikoen for forstyrrelser mindskes?
a) Ved at øge standbølgeforholdet på FM-senderens antennekabel
b) Ved at benytte en GP-antenne
c) Ved at montere et lavpasfilter i antenneudgangen på FM-senderen
d) Ved at ændre modulationen til PM
13.
I hvilket tilfælde kan Energistyrelsen tilbagekalde et udstedt certifikat?
a) Certifikater kan ikke tilbagekaldes
b) Hvis indehaveren idømmes fængselsstraf
c) Hvis naboer klager over forstyrrelser i radio og TV
d) Hvis indehaveren indkaldes til en ny prøve og ikke består prøven
14.
I frekvensbånd under 1810 kHz må senderens spektralbredde ikke overstige:
a) 8 kHz
b) 16 kHz
c) 2,1 kHz
d) 5,1 kHz
This is more feedback!
This is the feedback!
feedback!
Back to Top