1 Et elektrisk signal sammensættes af grundfrekvens og harmoniske heraf. Hvad er karakteristisk for denne signalform? | |
![]() | At den ikke har sinusform Et ikke-sinusformet signal beskrives i VTS 8 s. 28 således: ..består af et sinussignal på en grundfrekvens og et antal sinussignaler på frekvenser, der er to, tre, fire osv. gange grundfrekvensen og med bestemte styrker og faser. |
![]() | At den altid kun indeholder lige harmoniske |
![]() | At den har sinusform Sinusformen indeholder en grundfrekvens og har ingen harmoniske. |
![]() | At den altid kun indeholder ulige harmoniske |
2 Kan en transformator både omforme spænding, strøm og impedans? | |
![]() | Nej, kun spænding |
![]() | Nej |
![]() | Nej, kun strøm |
![]() | Ja En transformator kan omforme både spænding og strøm samt impedans. Impedansen er beskrevet i VTS 8, afsnit 4.5.3: Når spændingen transformeres op, transformeres også belastningsimpedansen på primærsiden op, og omvendt. |
3 Hvorfor er der batteri i et analogt multimeter? | |
![]() | For at kunne måle DC-strøm |
![]() | For at kunne måle DC-spænding |
![]() | For at kunne måle modstand Et ohmmeter er beskrevet i VTS 8, afsnit 11.1.5. Her ses batteriet, som leverer strøm til målingen. |
![]() | For at kunne måle AC-spænding |
![]() 4 Tegningen viser en vigtig egenskab for en forstærker. Hvad kaldes denne egenskab? | |
![]() | Amplitude/frekvens-karak teristikken Tegningen viser amplituden A (y-aksen) som funktion af frekvensen f (x-aksen). |
![]() | Strømforbruget |
![]() | Impulsresponsen |
![]() | Fase/frekvens-karakteristikken Tegningen viser ikke fasen. |
5 Hvorfor kan en senderudgangsforstærker, der arbejder i klasse C, ikke anvendes til at forstærke et SSB-signal med undertrykt bærebølge? | |
![]() | Fordi en klasse C forstærker ikke er lineær SSB kræver lineær forstærkning hele vejen fra modulator til PA-trin. |
![]() | Fordi en klasse C forstærker altid vil blive overbelastet af et SSB-signal |
![]() | Fordi en klasse C forstærker vil vende (invertere) SSB-sidebåndene |
![]() | Fordi en klasse C forstærker vil genindsætte SSB-signalets undertrykte bærebølge |
6 Hvordan dæmpes uønsket udstråling fra en sender? | |
![]() | Ved at sørge for medkobling imellem senderens indgang og udgang |
![]() | Ved effektiv filtrering VTS 8, afsnit 12.5: For at hindre harmoniske og andre uønskede frekvenser i at blive udstrålet gennem antennesystemet forsynes dette med et filter. For en HF-sender kan det udformes som et lavpasfilter, der dæmper alle frekvenser over 30 MHz. En VHF-UHF sender kan også forsynes med et lavpasfilter, men da disse sendere eller deres antennesystem ofte kun er beregnet til et bånd, kan man med fordel i stedet anvende et båndpasfilter, der dæmper alle frekvenser uden for et smalt frekvensbånd. |
![]() | Ved stabilisering af senderens arbejdstemperatur |
![]() | Ved at forstærke modulationen |
7 Hvordan kan stående bølger opstå på en transmissionslinje? | |
![]() | Fordi transmissionslinjens karakteristiske impedans er lig med antennens impedans |
![]() | Fordi transmissionslinjen er for lang i forhold til antennen |
![]() | Fordi transmissionslinjens karakteristiske impedans er mindre end antennens impedans VTS 8, afsnit 9.5.6: Standbølgeforholdet på en transmissionslinie er kun afhængig af forholdet mellem belastningsimpedansen og kablets karakteristiske impedans. |
![]() | Fordi transmissionslinjen er for kort i forhold til antennen |
8 Hvilke dele består en parabolantenne af? | |
![]() | Parabolspejl og rundstrålende dipol med spærrekredse |
![]() | Dipolantenne og direktor |
![]() | Retningsbestemt GP og parabolisk dipol |
![]() | Parabolspejl og fødeantenne VTS 8, afsnit 9.3.7. |
9 Hvilket frekvensområde er bedst egnet til lange forbindelser om dagen? | |
![]() | Frekvensområdet 30 MHz - 300 MHz |
![]() | Frekvensområdet under 100 kHz |
![]() | Frekvensområdet 300 MHz - 3000 MHz |
![]() | Frekvensområdet 10 MHz - 30 MHz |
10
Hvilken målemetode bør anvendes til måling af en meget lille
modstandsværdi (fx 0,01 ohm), når man benytter et multimeter med
drejespoleinstrument til målingen og ønsker mindst mulig målefejl? | |
![]() | En stor strøm sendes gennem modstanden og spændingen måles over modstanden |
![]() | En kondensator forbindes i serie med modstanden, hvorefter den samlede modstand findes med multimeteret Nej, for kondensatoren vil afbryde strømmen gennem modstanden. |
![]() | En kendt modstand sættes i serie med modstanden og multimeterets ohmmeter-funktion benyttes Nej, den metode er ikke nøjagtig nok ved lave modstandsværdier. |
![]() | Ohmmeter-funktionen benyttes Nej, den er ikke nøjagtig ved lave modstandsværdier. Det skyldes, at ohmmeteret ikke kan levere nok strøm gennem den modstand, som skal måles. |
11 Et apparats funktion forstyrres af sendesignalet fra en amatørradiosender ved direkte indståling i det forstyrrede apparats kredsløb. Hvad kan der gøres for at afhjælpe forstyrrelserne? | |
![]() | Indsætte ferritperler i amatørsenderens mikrofontilslutning |
![]() | Flytte amatørsenderens antenne længere væk fra det forstyrrede apparat VTS 8, afsnit 12.2. |
![]() | Gøre amatørradiosenderens kabinet indstrålingssikkert |
![]() | Indsætte netfilter i amatørradiosenderen |
12 En FM-modtager (87,5-108 MHz) forstyrres af din 6-meter amatørstation. Hvad kan være årsag til denne forstyrrelse? | |
![]() | At jordledningen til din 6-meter amatørstation ikke er effektiv nok |
![]() | At din antenne og FM-modtagerantennen er modsat polariseret |
![]() | At din 6-meter amatørstation udsender harmoniske af sendefrekvensen Den 2. harmoniske af 50 MHz ligger på 100 MHz. |
![]() | At din mikrofon er defekt |
13 Hvilken instans skal ifølge artikel 25 i ITU's radioreglement fastlægge den maksimale effekt, du må sende med? | |
![]() | Den nationale amatørradioforening |
![]() | IARU |
![]() | Den nationale telemyndighed I Danmark er denne myndighed Erhvervsstyrelsen. |
![]() | ITU |
14 Hvor mange ITU Radio Regioner er verden opdelt i? | |
![]() | 7 |
![]() | 2 |
![]() | 5 |
![]() | 3 Se VTS 8, afsnit 2.1.7. |